Tvůrčí psaní pro nikoho

2. října 2009 v 22:39 | Paželv
Recense na knihu Tvůrčí psaní pro každého od Markéty Dočekalové. Slíbil jsem, že sem nebudu dávat nic osobního, ale tohle se snad někomu bude hodit.



Jak jistě všichni víte z důkladné reklamy, tato učebnice se stala na českém učebnicovém trhu jedním z nejprodávanějších titulů. Autorka (druhořadá scénáristka, mimo jiné spolupachatelka Ulice a dalších děl obdobného charakteru bez jakýchkoli zkušeností s literaturou v běžném slova smyslu, tj. těmi papírovými věcmi, co se povalují v knihkupectvích) jakoby tím chtěla dokázat teorii, kterou najdete mezi řádky její knížky, totiž že z jakékoli blbosti se s dobrou reklamou může stát bestseller.

Pokud vás oprávněně nevyděsí možnost, že byste svůj literární talent nechali rozvíjet ženu, která nejenže spáchala Ulici a chlubí se tím, ale především má téměř v každé větě chybu v interpunkci a / nebo stylistice, zvláště pak použití cizích slov, knihou se prolistujete a trochu o ní popřemýšlíte, pochopíte několik zajímavých věcí.

Především, nemá nic společného s tvůrčím psaním. O literatuře jako takové se tu nedozvíte nic, krom nesmírně originálních varování, abyste si dávali pozor na pravopis a neusínali na vavřínech s prvními úspěchy. Je to nanejvýš o žurnalistice a o scénáristice, ne o literatuře.

Zhruba by se dala rozdělit na tři vágně vymezené a nesouvisející části. V první si autorka vylévá své smutné srdéčko nad neutěšeným životem ubohých autorů, bez ustání vám klade na srdce, abyste se literatuře nevěnovali, že nemáte šanci, a abyste radši nic neočekávali a pro jistotu ani nepsali. V druhé podává (ještě jednou opakuji, bez jakékoliv souvislosti) základní výčet nejběžnějších žurnalistických žánrů (recense, fejeton, soudnička atd.), který najdete v každé lepší encyklopedii. Třetí v podstatě popisuje takové to základní dějové schéma debilních amerických nízkorozpočtovek coby návod, jak vymyslet děj.

O žánrech těch novinářských hyen neříká nic bližšího ani zajímavějšího. Jen je definuje, občas poskytne jeden či dva příklady a k těm řekne pár nejapných slov, které vydává za komentář. Žádné konkrétnější poučení a osobní zkušenosti vám nesdělí, v podstatě vám poradí, abyste četli noviny, posílali tam své pokusy a nebyli smutní, když vám je nevydají.

Třetí část je nejpříšernější. Uvodí ji obvyklým lákavým prologem, zdánlivě teoretickým. Podle něj vás autorka chce naučit budovat příběhy - nezáleží jí na formě díla. Příběhy pro povídky, novely, televizi, film (jakoby byl příběh pro každý žánr stejný). Chvilku vám říká, jak je úžasné vypravování příběhů a vciťování se do problémů postav, definuje vám pár pojmů, které pak nepoužije a které vcelku k ničemu nejsou, a pak vám formou přesných, téměř technických instrukcí popíše universální dějové schéma nízkorozpočtového amerického dramatu, které si TV Nova kupuje na kila, aby zaplnila díry v programu. Mezi řádky se dočtete něco v tom smyslu, že přesazování příběhů z prostředí do prostředí stačí. Nenapadá mne jediný úspěšnější film, který by podobné schéma dodržel. I těm třicet let starým dojemným spielbergovkám, které ve své době byly trháky a na něž se autorka s takovou oblibou odvolává, by se dnes každý vysmál. Pak vám autorka (konečně!) prostřednictvím učebnice předá několik nicneříkajících rad z oblasti stavby dialogu a skončí několika nepraktickými radami, jak proniknout do novinářské sféry.

Pokud si říkáte něco jako: "No co, naučí mne to aspoň stylistiku," neříkejte si to. Knížka sice obsahuje test vašeho literárního talentu (test á la Facebook, výběr ze tří možností podle převažujícího písmenka odpovědi) a i pár stylistických cvičení, ovšem ty jsou na úrovni základní školy. Pokud vám nedělá problém najít pět zlých, chybných, nesprávných, proradných, zlotřilých, prohnilých, odporných, padoušských, hříšných synonym ke slovu špatný, učebnice vám ani v tomto směru nepřinese nic nového. Tvůrčí psaní je pro každého, ale psát nenaučí a nemůže naučit nikoho.

Je zbytečně subjektivní a zbytečně žoviální. Autorka chce být kamarádská, občas čtenáře přímo oslovuje ("Já vám věřím! Jste dobří!" - což by bylo hezké, kdyby to neřekla jedním dechem za varováním, že v literatuře nemá pomalu nikdo šanci uspět) a občas se omlouvá za svoje chatrné znalosti - ovšem kdyby se měla omluvit za všechny nesmysly, které napíše, byla by apologie několikrát delší než učebnice sama.

Tvůrčí psaní pro každého je typická snaha vydat s patřičným reklamním obalem cokoliv, co zaplní díru na trhu, prostě úvaha asi taková: Jé, mám zaznamenaných pár rad ohledně autorského postupu! Zrovna pár let nic takového nevyšlo! To je super! Vydám je, velkým blind-friendly fontem těch pár stránek roztáhnu na 145 a bude to bestseller! Bude. S tím už nic nenaděláme. Můžeme jen slepé masy s touhou po spisovatelské kariéře donekonečna ujišťovat, že Tvůrčí psaní za ty dvě stovky vážně nestojí.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama